- <<
آخرین کاربران
نویسنده : متیکو اوان بازدید :45protoolsتاريخ ارسال:یکشنبه 13 فروردین 1396 ساعت: 18:48دیدگاه ها:نظرات(0)
پروتولز
protoolsسالها پیش سیستمی پرقدرت به نامِ پروتولز را برای تولید و پردازش
حرفهایِ موسیقی و صدا طراحی شد. این سیستمِ نسبتا کامل امروزه
در بسیاری از استودیوهای مطرح دنیا مورد استفاده قرار میگیرد.
پروتولز ترکیبی است از یک کارت صدا (Audio Interface) با یک میکسر دیجیتال یا بدونِ آن و یک کارت مرکزی (Core System) که میتواند با یک تا چندAccel Core Card برای تقویت کارایی این سیستم و کمک به پردازشگرِ کامپیوتر همراه شود. همچنین در کنار همهیِ این سخت افزارها، سِکوئنسِر(Sequencer) پروتولز که چیزی نظیر Cubase یا Sonar است و پلاگینهای گوناگونِ شرکتDigidesign و پلاگینهای شرکتهای دیگر که با سیستم TDM کار میکنند، که در واقع از DSP های پروتولز استفاده میکنند، پروتولز را به یک سیستم جامع برای تولید و پردازش صدا تبدیل کردهاند. اما برای رسیدن به این سیستم پرقدرتی بایستی هزینهیِ زیادی پرداخت شود.
پلاگینهای دیگر با فرمت RTAS که مترادف با VST است ، کار میکنند. VST یاVirtual Studio Technology را شرکت آلمانی (اِ)شتاینبرگ (Steinberg) تولید کرده است.
چیزی که پروتولز را از باقی سیستمها متفاوت میکند، این است که میتوان تعداد زیادیAccel Card روی آن نصب کرد و مثلا برای تولید یک موسیقیِ فیلم که احتمالا کانالهای بسیار زیادی را شامل میشود و در نتیجه قدرت پردازش زیادی لازم است تا بتوان روی صداها عملیات لازم را انجام داد، تعداد زیادی Accel Card استفاده میشود که البته با سیستم هماهنگی کامل دارند، چرا که کل سیستم توسط یک کمپانی یعنی Digidesign تولید شده است.
پس برای موسیقیهایی نظیر موسیقیِ پاپ یا سنتی ایرانی یا جاز و نظیر اینها که در تنظیم آنها از ترَکهای خیلی زیادی استفاده نشده است، با استفاده نکردن از پروتولز چیز زیادی را از دست نمیدهیم!
اینجا صحبت از توانایی فرد در میکس و مسترینگ یا ضبط صدا است، نه سیستمپروتولز. البته موضوع شناخت آکوستیک فضای کار هم همانطور که در فصول پیشین اشاره شد، نقشی اساسی را ایفا میکند. کمپانیهای دیگری نظیر Prism Sound وMetric Halo کارتهای بسیار بسیار با کیفیتی را تولید میکنند، که "شاید" حتیپروتولزِ خوشنام هم از نظر کیفیت به پای آنها نرسد. با داشتن یک کامپیوتر قدرتمند و کارتهایی نظیر کارتهای ذکر شده، میتوان صدای فوقالعادهای را تولید کرد، در حالی که سیستم ما با هزینهیِ بسیار کمتر آمادهیِ انجام پیچیدهترین محاسبات است.
در صورت نیاز به پلاگینهای با کیفیت شرکتهایی نظیرِUniversal Audio،Focusrite یا T.C. Electronics هم میتوان از کارتهای DSP تولید شده توسط این شرکتها که بصورت PCI یا Firewire ارائه می شوند نیز استفاده کرد.
بنابراین استفاده از پروتولز لزوما تنها و بهترین راه چاره نیست!
نویسنده : متیکو اوان بازدید :76مسترینگ برای انتشارتاريخ ارسال:یکشنبه 13 فروردین 1396 ساعت: 18:44دیدگاه ها:نظرات(0)مسترینگ برای انتشار
همانطور که همه می دانیم، روز به روز میل و نیاز به دریافت مستر به صورت
فایل دیجیتال بیشتر می شود و در نتیجه طبیعی است که Mastering Engineer
ها، با مشکل تغییر مربوط به headroom در نتیجه ی کاهش داده ها یا data reduction
پس از مسترینگ دیجیتال مواجه اند. به خصوص با توجه به این که روز به روز
به کانال های انتشاراتی و سرویس های streaming اضافه می شود
که هر کدام فرمت های خاص خود را طلب می کنند.
مسترینگ استودیوهای آمریکایی و انگلیسی زیادی هستند که با وجود
مشکلات مربوط به کاهش داده ها در فایل های دیجیتال، عقب نشینی
نمی کنند و همچنان مسترهایی تجاری، تقریبا بدون headroom را تولید می کنند.
تجربه نشان داده که حتی با استفاده از intersample peak detection هدرومی
معادل ۰/۲- تا ۰/۹- (بسته به ماتریال) لازم است که از ایجاد clip در فایل های
mp3 یا AAC جلوگیری شود. (مسلما موارد استثاء هم وجود دارند)
این مقدار در استانداردهای تلویزیونی در اروپا تا ۳- دسیبل True Peak هم می رسد.قابل توجه است که فایل های mp3 و AAC به طور متفاوتی clip نشان
می دهند، حتی با bitrate مساوی و oversampling مقدار clip را در mp3 coding
کاهش نمی دهد. هرچقدر bitrate در mp3 کاهش پیدا کند، مقدار clip بیشتر می شود.
میزان headroom در 320kbit می تواند تا ۰/۳- هم کاهش پیدا کند بدون
اینکه clip به وجود آید (باید باز هم تاکید کرد که این قواعد همیشه قابل اتکا نیستند).
و اگر bitrate در mp3 به 128kbit کاهش پیدا کند، حتی hearoom
به مقدار ۳- دسیبل هم گاهی نمی تواند از ایجاد clip جلوگیری کند.
قابل ذکر است که برخی از سرویس های streaming مقدار بلندی صدا را
در خود فایل تعیین نمی کنند، بلکه این عمل در زمان پخش به صورت (به اصطلاح)
on the fly انجا می شود. برای چک کردن clip می توان به عنوان مثال
از sonnox codec toolbox استفاده کرد.
برای تعیین میزان limit در مسترینگ معمولا به ژانر هم توجه می شود.
مثلا در Hiphop ایجاد clip در اثر ایمپالس های kick یا snare می تواند
حتی در راستای زیبایی شناسی اثر در نظر گرفته شود که این در مورد
موسیقی کلاسیک یا جز می تواند تاثیری عکس داشته باشد.
در ضمن مخاطب اثر هم نقش مهمی را ایفا می کند. آثاری که اصولا برای
clubها تولید می شوند، به لحاظ تجاری طبیعتا به خاطر clip کمتر صدمه
می بینند تا آثاری که برای شنونده ای تولید می شوند که موسیقی را به طور
جدی در سیستم های پخش "جدی" گوش می کند و به جزییات اهمیت می دهد.
یک پرانتز بزرگ
از آنجایی که این روزها متاسفانه مسترهای با صدای "نه چندان بلند" بعضیاز مسترینگ اینجینیرها را بیکار می کنند و برای رفع نگرانی ها اشاره
می کنم که حتی MFiT هم به گمان من چیز خاصی را عوض نمی کند.
هنوز هم می شود یک مستر "با صدای بلند" تولید کرد که در نهایت با کم
کردن level در آن می توان از شر coder مربوط به itunes در امان ماند.
معمولا -1dBFS کفایت می کند. اما مستر هنوز هم "با صدای بلند" باقی
می ماند. (این مقدار می تواند برای مسترهای به اصطلاح "فشرده"
کم باشد. اما با کاهش اندک این مقدار می توان باز هم به نتایج دلخواه رسید)
برای اینکه در اینجا به غلط این سوء تفاهم ایجاد نشود که من در
حال تبلیغ برای loudness war هستم، دوباره به اصل مطلب باز می گردم.
یکی از پارامترهای تعیین کننده ی مهم هم انتخاب لیمیتر است که می تواند
در ایجاد یا جلوگیری از clipهای موضعی نقش داشته باشد. تجربه نشان داده
که استفاده از لیمیترهای مرسوم و خوش نام که به استفاده از آن ها عادت
کرده ایم، لزوما کارساز نیست. در این زمینه بایستی انوع لیمیتر تست شوند
و به گمان من برای هر منظور خاصی و حتی برای هر ژانر خاص باید یک لیمیتر
خاص را مورد استفاده قرار داد. چرا که لیمیترها رفتاری به شدت متفاوت
نسبت به ترانزینت ها دارند.
نویسنده : متیکو اوان بازدید :60phantom Powerتاريخ ارسال:یکشنبه 13 فروردین 1396 ساعت: 18:41دیدگاه ها:نظرات(0)phantom Power
اکثر میکروفن های حرفه ای استودیویی برای رسیدن به بهترین
بهره وری نیاز به مقداری برق برای تغذیه خود دارند.
روشی که این برق مورد نیاز را از طریق کابل میکروفنانتقال می دهد فانتوم پاور (Phantom Power) نامیده می شود.
میکروفن های کاندنسور ، خازنی و برخی از میکروفن هایریبونی از این دسته میکروفن ها هستند.
فانتوم پاور ها با سه توان متفاوت موجود هستند: 12ولت ،24ولت و 48 ولت . که اکثر میکروفن های موجود در بازار از
فانتوم پاور با توان 48 ولت استفاده می کنند.
بنا بر این در هنگام خرید تجهیزات استودیو ای توجه به اینکه میکروفنشما نیاز به فانتوم پاور دارد یا خیر اهمیت دارد و نسبت به این نیاز، شما
باید از کارت صدایی استفاده کنید که دارای فانتوم پاور باشد و یا از پری
آمپلی فایرهای میکروفن برای تامین فانتوم پاور میکروفن خود استفاده کنید.
نویسنده : متیکو اوان بازدید :55سازگاری میکس با استریو با مونوتاريخ ارسال:یکشنبه 13 فروردین 1396 ساعت: 18:37دیدگاه ها:نظرات(0)سازگاری میکس با استریو با مونو
mono compatibility
اگر کانالهای چپ و راست هر Track در میکس اختلاف فاز (Phase Shift) داشته باشند، یا اینکه دارای فازهای کاملا مخالف باشند، در صورتی که میکس را بصورت مونو گوش کنیم، مشکلاتی در شنیدن بعضی از صداها خواهیم داشت. شاید صدایی را که در حالت استریو به وضوح میشنیدیم، اکنون ناواضح بشنویم، و یا اصلا نشنویم(Phase Cancellation).
از آنجایی که هنوز هم بسیاری از تلویزیونها و رادیوها تنها دارای سیستم مونو هستند، باید میکس را در حالت مونو گوش کرده و مطمئن شویم که در پخش آن در حالت مونو مشکلی ایجاد نمیشود (Mono Compatibility Test).
نویسنده : متیکو اوان بازدید :52شروع دوره ی جدید میکس تکمیلی و رفع اشکالتاريخ ارسال:یکشنبه 13 فروردین 1396 ساعت: 18:34دیدگاه ها:نظرات(0)شروع دوره ی جدید
میکس تکمیلی و رفع اشکال
دوره ی جدید آموزش میکس پیشرفته و تکمیلی به همراه جلسات
رفع اشکال و طرح سئوالات شما , جدیدترین ترفندها و تکنیک های
جدید در پروژه ی در حال اجرا
با گذران این دوره به میکسی جذاب و پرقدرت و با کیفیت عالی
دست یابید
تلفن ثبت نام
02144744520
09125279247
09368029202نویسنده : متیکو اوان بازدید :48هدفون برای میکستاريخ ارسال:یکشنبه 13 فروردین 1396 ساعت: 18:31دیدگاه ها:نظرات(0)هدفون برای میکس
برای هر موزیسینی داشتن یک محیط دارای اکوستیک مناسب و پاسخ
فرکانسی فلت بدون سر و صداهای اضافی یک آرزو است اما تا چه
اندازه میشود به این محیط دست پیدا کرد؟ خیلی از افراد به هزارو یک
دلیل نمی توانند به این مهم دست پیدا کنند شاید برای شما هم پیش
آمده باشد که بخواهید کاری را میکس کنید نیمه شب فرا میرسد و شما
می مانید و یک پروژه باز و آماده و همسایه هایی که خوابیدند در این
جاست که هدفون ها مطرح میشوند و با دانش درست و شناخت توانایی ها
و ضعف های این ابزار می توان ان را به یک سلاح مفید تبدیل کرد.
در ابتدا چند توصیه برای خرید هدفون مناسب:
1-در هنگام خرید هدفون مناسب برای میکس و مسترینگ آخرین چیزیکه باید برای شما مهم باشد ظاهر هدفون است کمپانی های مطرح
در زمینه هدفون های مناسب میکس که در هر استودیوی حرفه ای
حداقل یک عدد از آن ها وجود داردعبارتند از :
sennheiser , AKG , Beyerdynamic , Sony
و….
2- به طور کلی دو نوع هدفون میکس وجود دارد :Open یا باز
Close یا بسته
Open یا باز :برای میکس مناسب ترند و در کار طولانی مدت شما را کمتر خسته میکنند.
Close یا بسته :برای رکورد مناسب است به این دلیل که وقتی خواننده جلوی میکروفن
قرار می گیرد نیاز به یک هدفون دارد که صدای موسیقی را بشنود
اگر هدفون باز باشد صدای موسیقی به داخل میکروفن وارد می شود
و این خوب نیست. هدفون های بسته دارای صدای Bass بیشتری هستند.
3-توجه داشته باشید که همیشه پاسخ فرکانسی فلت یا صاف بهتر است
اما در هدفون ها معمولا فرکانس های low end یا در زبان عامیانه خیلی
بم را تقویت می کنند به این دلیل که همیشه قضاوت صحیح در مورد
صداهای Bass در هدفون کار سخت و دشواری است با تقویت این
فرکانس می توانید این محدوده را بهتر و صحیح تر قضاوت کنید
همینطور فرکانس های زیر یا High را نیز کمی کاهش میدهند تا به
گوش اسیب نرسد.
پس سعی کنید قبل از خرید هدفون همیشه با جستجوی Frequency Responseهدفون مورد نظر اطلاعات لازم را به دست بیاورند پس از تهیه هدفون مناسب
باید یک کار ضروری دیگر انجام داد و آن هم اینست زیاد گوش دادن اهنگ های
حرفه ای موفق در هدفون خصوصا آهنگ هایی که سبکشان به سبک مورد نظر
شما نزدیک است.با کمک این کار دیگر متوجه میشوید که چه فرکانسی در کار
خودتان زیاد است و چه چیزی در میکس شما کم است. پس سعی کنید آهنگ های
حرفه ای و درست و حسابی را در هدفونتان زیاد گوش کنید.
تفاوت های گوش دادن یک آهنگ
در مانیتورینگ و هدفون:
وقتی در یک مانیتورینگ موسیقی می شنوید صدابه دو گوش میرسدتفاوت های صدا در دو گوش آنالیز میشود و برداشتی مستقیم از
صدا داریم اما در هدفون گویی صدا از داخل سر شما شنیده میشود
و بعضی وقایع بیش از حد بزرگ نمایی میشود مثلا Paning ها پهن تر
و برجسته تر و ریورب و دیلی ها عمیق تر و بیشتر شنیده می شود.
در مانیتورینگ موسیقی که پخش می شود صدا دارای یکambience است و تحت تاثیر محیط شما است اما وقتی در هدفون به
کار گوش میدهید این فاکتور را ندارید و صدا به صورت مستقیم و بدون
برخورد به جایی (یعنی در و دیوار و وسایل) به گوش شما میرسد و
خالی از Room Reverb است.
Crossfeed چیست؟
هنگامی که شما رو به روی یک جفت مانیتورینگ حرفه ای نشسته ایدو به یک اهنگ گوش میدهید گوش سمت راست شما بیشترین میزان
صدا را از مانیتورینگ سمت راست می شنود اما صدای مانیتور سمت
چپ نیز با Level کمتر و مقدار کمی تاخیر به گوش سمت راست
شما میرسد و برعکس این پدیده را Crossfeed می گویند.
حالا وقتی که شما همان موسیقی را در هدفون گوش میدهید صدا به
صورت مستقیم از گوشی سمت چپ وارد گوش سمت چپ و ازگوشی
سمت راست واردگوش سمت راست می شود .هیچ کدام از دو گوش
صدای یک دیگر را نمی شنود و دیگر اثری از تاخیر و دریافت صدای مانیتور
سمت راست در گوش سمت چپ و بر عکس نیست.حالا برای حل این
مشکل چه باید کرد؟آیا راه حلی وجود دارد؟پاسخ مثبت است
اما میزان حل این مشکل بستگی به سلیقه شما دارد.
ما می توانیم Crossfeed را به صورت دستی و با استفاده از Pan,Delay
,وکمی EQ شبیه سازی کنیم اما این تمام داستان و راه حل ذکر شده نیست
وقتی صدایی در مانیتورینگ های شما پخش می شود این صدا 100 درصد
به اکوستیک اتاق شما بستگی دارد که می تواند مقدار هارمونیک های
صدای شما را تغییر بدهد که این مساله را نمی توان به صورت دستی
شبیه سازی کرد .چند کمپانی هاو توسعه دهنده های فعال در زمینه
موسیقی نرم افزارها و سخت افزارهایی ساخته اند که این کار را برای
ما انجام میدهد بعضی از این ابزار به ما توانایی تنظیم فاصله شنونده
و اسپیکر، تنظیم فاصله دو اسپیکر ،شبیه سازی اتاق و… را به ما میدهند.
در اینجا به معرفی 3 نرم افزار VST میپردازم
Redline MonitorTB isone
Ircam HEar
در هر صورت یک توصیه مهم برای استفاده از هدفون سعی کنید اگر از
هدفون و VST های ذکر شده برای میکس و مسترینگ پروژه خود استفاده
میکنید حتما کار خودتان را در یک مانیتورینگ یا اسپیکر نیز بررسی
کنید و 100 در صد به این ابزار اعتماد نکنید .
هدفون وسیله مناسبی برای میکس و مسترینگ در زمانی است که واقعا
نمی توانید از اسپیکر مانیتورینگ خود استفاده کنید حالا به هر دلیلی.
هدفون یک وسیله مهم است در جایی که از ان در کنار اسپیکر مانیتورینگ
خود استفاده کنید و هر جایی دچار تردید شد موسیقی خود را در هدفون
گوش کنید تا اگر در آن جا هم خوب بود خیالتان راحت تر شود.
ابزار ذکر شده به شما کمک می کنند تا بتوانید بهترین خروجی را از کمترین
ابزار خود بگیرید اما این مساله به این معنا نیست که اگر از ان ها
استفاده کنید دیگر همه چیز دارید.
حتی اگر بهترین ها را داشته باشید سلیقه و خلاقیت شماست که
خروجی نهایی است.
نویسنده : متیکو اوان بازدید :57رجیستر کردن توسط Crackتاريخ ارسال:یکشنبه 13 فروردین 1396 ساعت: 18:22دیدگاه ها:نظرات(0)رجیستر کردن توسط Crack
1 – از قطع بودن اتصال سیستم به اینترنت مطمئن شوید
و تا پایان مراحل زیر به اینترنت متصل نشوید.
2 – با اجرای فایل .exe یا .msi به نصب نرم افزار بپردازید.
3 – بعد از پایان مراحل نصب نرم افزار آنرا اجرا نکنید
و سیستم را ریستارت نمایید.
4 – بعد از بالا آمدن سیستم بدون آنکه نرم افزار را اجرا کنید
وارد پوشه ی Crack شوید و محتویات موجود در این
پوشه را در محل نصب نرم افزار کپی نمایید.
5 – پس از کپی محتویات ممکن است با اخطار تکراری بودن فایل
رو به رو شوید که در این صورت گزینه تایید و جایگزین کردن
فایل جدید را انتخاب نمایید.
6 – نرم افزار با موفقیت رجیستر شد. همچنین به این نکته
توجه داشته باشید که بعد از کرک نرم افزار هرگز
نباید آنرا اپدیت کنید.
نکته
گاهی در روش رجیستر نرم افزار با استفاده از فایل Crack،
ممکن است برنامه ی مورد نظر به طور کامل رجیستر نشود
و پس از اجرای نرم افزار پنجره ی مربوط به لایسنس برنامه
نمایان گردد.
در اینگونه موارد دو حالت رخ می دهد:
حالت اول:
در این حالت با توجه به اطلاعاتی که در پنجره ی لایسنس برنامه
از شما خواسته شده اقدام به وارد کردن اطلاعات دلخواه در
کادرهای خالی نمایید.
به عنوان مثال:
در پنجره ی لایسنس برنامه کادرهای نام، نام خانوادگی،
آدرس ایمیل، سریال و … خالی هستند، بدین ترتیب شما
باید نام، نام خانوادگی و ایمیل خودتان یا مشخصات جعلی
را وارد نمایید و همچنین برای سریال نیز می توانید
از ارقام مختلف مانند 123456789 استفاده کنید.
حالت دوم:
در پوشه ی مربوط به نرم افزار دانلود شده علاوه بر فایل Crack،
فایل های دیگری نظیر Serial.txt یا Keygen.exe یا Patch.exe
نیز وجود داشته باشند که در اینصورت پس انجام مراحل
رجیستر نرم افزار با استفاده از فایل Crack، می بایست
با توجه به نوع فایل (Serial.txt یا Keygen.exe یا Patch.exe)،
از روش رجیستر مربوط به آن نیز برای رجیستر برنامه استفاده نمایید.
به عنوان مثال:
نرم افزاری که دانلود کرده اید علاوه بر فایل Crack،
دارای فایل Keygen.exe نیز می باشد، در اینجا ابتدا
شما با استفاده از روش Crack، برنامه را رجیستر کرده
و سپس توضیحات روش رجیستر نرم افزار با استفاده
از فایل Keygen.exe را مطالعه کرده و طبق
آن عمل می نمایید.نویسنده : متیکو اوان بازدید :47رجیستر با Serialتاريخ ارسال:یکشنبه 13 فروردین 1396 ساعت: 18:12دیدگاه ها:نظرات(0)رجیستر با Serial
1 – از قطع بودن اتصال سیستم به اینترنت مطمئن شوید
و تا پایان مراحل زیر به اینترنت متصل نشوید.
2 – با اجرای فایل .exe یا .msi به نصب نرم افزار بپردازید.
3 – بعد از پایان مراحل نصب نرم افزار آنرا اجرا نکنید
و سیستم را رستارت نمایید.
4 – بعد از بالا آمدن سیستم بدون آنکه نرم افزار را اجرا کنید
فایل .txt را اجرا نمایید که در اینصورت پنجره ی
Notepad نمایان می شود.
5 – این پنجره را نبندید و نرم افزار را اجرا نمایید.
6 – وارد قسمت رجیستر نرم افزار شوید و اطلاعاتی که در
پنجره ی Notepad قرار گرفته اند را در کادرهای خالی
پنجره ی رجیستر نرم افزار وارد نمایید.
(میتوانید از کلیدهای ترکیبی
Ctrl+C برای Copy و Ctrl+V
برای Paste استفاده کنید)
7 – نرم افزار با موفقیت رجیستر شد. همچنین به این نکته
توجه داشته باشید که بعد از کرک نرم افزار هرگز
نباید آنرا اپدیت کنید.
نکته
گاهی در روش رجیستر نرم افزار با استفاده از Serial.txt،
ممکن است در پنجره ی مربوط به رجیستر نرم افزار چند
کادر خالی از قبیل نام، نام خانوادگی، آدرس ایمیل و …
وجود داشته باشند، اما در پنجره ی Notepad این اطلاعات
وجود نداشته باشد و فقط یک سریال باشد.
در اینگونه موارد می بایست اطلاعاتی را به دلخواه در
سایر کادرها وارد نمایید.
به عنوان مثال: در پنجره ی رجیستر نرم افزار دو کادر نام و
سریال وجود دارد اما در پنجره ی Notepad فقط یک سریال
قرار گرفته است. در اینگونه موارد ابتدا شما در کادر نام
از پنجره ی رجیستر برنامه می توانید نام خودتان و یا
یک نام جعلی را وارد کنید و سپس در کادر سریال،
همان سریالی که در پنجره ی Notepad قرار گرفته
است را وارد نمایید.نویسنده : متیکو اوان بازدید :47نگاهی کوتاه به تئوری موسیقی ایرانیتاريخ ارسال:یکشنبه 13 فروردین 1396 ساعت: 3:15دیدگاه ها:نظرات(0)نگاهی کوتاه به تئوری موسیقی ایرانی
الفبای موسیقی از هفت حرف تشكیل شده كه به آنها نت می گویند. دو، ر، می ، فا ، سل ، لا ، سی. از توالی این هفت نت، یك هنگامیا گامبوجود می آید. مثل: دو، ر، می ، فا ، سل ، لا ، سی ، دو. از یك نت تا نت بعدی فاصله ای وجود دارد كه در قسمت فواصل به آنها می پردازیم. هر فاصله ای را به فواصلی كوچكتر تقسیم كرده اند و آنها را با علامت هایی نشان می دهند. مثلا: از دو تا ر را اگر یك بدانیم، آن را به دو قسمت تقسیم می كنند.دو ا-----ا------ار. از دو تا ر را پردهو هر كدام از فواصل نصف شده را نیم پرده می نامند. اگر از نتی نیم پرده كم شود، مثل ر كه نیم پرده به سمت دو میرود، آن را با علامتی به نام بمل ( b)می شناسیم، و اگر نیم پرده به آن اضافه شود، مثل دو كه نیم پرده به سمت ر میرود، آن را با علامت دیز (#) می شناسیم.
بقیه در ادامه مطلب
نویسنده : متیکو اوان بازدید :45چند اصطلاح دست و پاگیر اما مهم در موسیقیتاريخ ارسال:یکشنبه 13 فروردین 1396 ساعت: 3:10دیدگاه ها:نظرات(0)چند اصطلاح دست و پاگیر
اما مهم در موسیقی
● تصنیف:
آهنگی است موزون و با کلام که آهنگساز آن را می سازد و آن به گونه ای است که گاه بر روی شعرملودی می سازد و یا شاعر بر ملودی ساخته شده کلام می گذارد.
تصنیف را کلامی عاشقانه زینت می بخشد و آن کلامی است که با رمز و راز با معشوق سخن می گوید و به این مناسبت است که غالباً غزل با تصنیف پیوند محکم و لطیف بر قرار کرده است. البته در شرایط خاص زمانی، شعر تصنیف نیز می تواند بیان گر موضوعات سیاسی و اجتماعی باشد. تصنیف حالتی عمیق تر از ترانه و سرود دارد و به همین علت است که نمی توان و یا به عبارتی نباید آن را بدون مقدمه شنید. مخاطب باید برای بیشتر درک کردن تصنیف به آن مرحله عمیق احساسی رسیده باشد. بدین منظور اجرای مقدمات موسیقایی قبل از تصنیف امکان بهتر درک شدن آن را برای مخاطب فراهم می کند. از جمله بزرگترین تصنیف خوانان تاریخ موسیقی ایران، می توان به زنده یاد استاد عبدالله دوامی اشاره کرد که احیاگر بسیاری از تصنیف های قدیمی ایرانی بوده اند.
● ترانه:
نوعی موسیقی ریتمیک با کلام می باشد که در اکثر مواقع از اوزان ترکیبی دو ضربی ۸/۶ و گاهی نیز دو ضربی ساده ۴/۲ بهره می برد. در ترانه ها، از شعرهای روان با موضوعات روزمره استفاده می شود، و کلام محاوره ای نیز در اکثر این ترانه ها خودنمایی می کند. اشعار این ترانه ها آزاد و هجایی است، و تحریر دراین ترانه ها جایگاهی ندارد. در ترانه ها معمولاً، مقدمه آهنگ بسیار کوتاه است و سپس کلام شروع می شود. ترانه را بدون زمینه و مقدمه نیز می توان شنید.
▪ ترانه ها به دو بخش قابل تقسیم است:
بقیه در ادامه مطلب
آمار
آمار مطالب
کل مطالب : 354
کل نظرات : 3
آمار کاربران
افراد آنلاین : 2
تعداد اعضا : 3
آمار بازدید
بازدید امروز : 13
بازدید دیروز : 56
ورودی امروز گوگل : 1
ورودی گوگل دیروز : 15
آي پي امروز : 11
آي پي ديروز : 35
بازدید هفته : 320
بازدید ماه : 778
بازدید سال : 6,969
بازدید کلی : 84,530
اطلاعات شما
آی پی : 18.118.227.69
مرورگر : Safari 5.1
سیستم عامل :
امروز : شنبه 22 اردیبهشت 1403
ورود کاربران
عضويت سريع