close
تبلیغات در اینترنت
تحریر در آواز

جستجو در پرتال آهنگسازان و صدابرداران:

×

آرشیو

امکانات جانبی

    4kia.ir

جستجو

تبلیغات

نویسنده : متیکو اوان بازدید :19
تحریر در آواز

تاريخ ارسال:سه شنبه 29 فروردين 1396 ساعت: 17:12
تحریر در آواز

تحریر از مختصات آواز ایرانی است و برای تزئین اشعاری كه یك آوازخوان می خواند بكار میرود وهمان نقش تذهیب حواشی یك اثر خوشنویسی را دارد. قوام موسیقی شرقی ، خصوصا موسیقی سنتی ایرانی بستگی به انواع تحریرها دارد كه در ذیل به آنها اشاره می كنیم. موسیقی بدون تحریر ، آسان پسندی وعامیانه كردن آن است .تفاوت اساسی موسیقی اصیل با موسیقی ساده وسبك مبتذل ، درداشتن تحریرهای طبیعی وموهبتی خوش انسان است كه برای فراگیری دقیق آن باید سال ها زانوی شاگردی وتلمّذ زمین زد .

البته آوازخوانهایی هم بودند كه در آوازشان از تحریر به مراتب كمتر استفاده كرده و بیشتردر آوازشان تحریرهای دهنی بكار برده اند و بخوبی از عهده ی اجرای رموز و عملیات آواز برآمده اند. این شیوه ی آوازخوانی در تعزیه خوانی كاربرد فراوان دارد و بسیار هم مورد پسند است.( برای مثال آوازهای سید جواد ذبیحی را بشنوید).

انواع تحریر:


1- چكّشی

 تحریری است كه از تكراریك نت با خودش ( برای مثال در تحریر گوشه ی زابل مشاهده می شود) یا با نتهای دیگر ( در تحریر نوروز در گوشه های راك به چشم می خورد) بوجود می آید كه فاصله ی میان این تكرارها وجود دارد. این تحریر همانطور كه از نامش پیداست همانند چكشی عمل می كند كه بر چیزی كوبیده شود. بسیاری از آوازخوانان تحریر چكشی را اجرا كرده اند ولی این تحریررا بایستی از اقبال آذر و سید احمد خان شنید.

2- بلبلی

 تحریری است كه از تكراریك نت با خودش یا با نتهای دیگر بوجود می آید كه فاصله ی میان تكراراین نتها بسیاركم است. بعبارتی تحریر بلبلی همان اجرای سرعتی تحریر چكشی است.اقبال آذر- طاهرزاده و رضا قلی ظلـّی از این تحریر بیشتر وبهتر استفاده كرده اند.

3- زیر و رو

 همانطوری كه از اسمش پیداست این تحریر از تكرار نت اصلی با نت بالایی و یا نت پایینی خود بوجود می آید.صداهای با دانگ و گستره ی بالا با اجرای این نوع تحریر مناسبت بیشتری دارند. در آوازهای طاهرزاده این تحریر بیشتر به چشم می خورد.

تحریرهای« یكی دوتا، یكی سه تا و دوتاسه تا » همگی از نوع تحریر زیر و رو هستند.

4-قُنـّه

 تحریرهایی كه از بینی خارج می شود و شفافیت صدا بوسیله ی بینی، خفه یا كدر می شود. برای مثال تحریری كه بر روی حرف « ای » شكل می گیرد از نوع تحریر قنـّه می باشد كه اجرای این تحریر كمی مشكلتراست و تمرین بیشتری را می طلبد.

5-آكساندار ( آكسان به معنی سكوت )

 تحریری كه دارای سكوت می باشد. نمونه ای بارز از این تحریر در كاست « نوا - اجرای استاد شجریان» - گوشه ی نغمه- قبل از شروع بیت « گفتی زخاك بیشترند اهل عشق من / از خاك بیشتر نه كه از خاك كمتریم » اجرا شده است.

6- ضربی

 تحریری است كه نسبتا" به سایر تحریرها برتری دارد و دارای نظم و ترتیب خاص خود را دارد و آن ترتیب خاص، همان دارا بودن ضرب با متری مشخص ( غیر آزاد ) می باشد. این نوع تحریر به علت مشكل بودن، میان آوازخوانان چندان مرسوم نیست و شرایطی خاص برای اجرای این تحریر وجود دارد : 1- آشنایی كامل با اصول و قوانین ضرب -2- حنجره ی آوازخوان قدرت اجرای همه ی تحریرها را داشته باشد. -3- آشنایی آوازخوان با چهارمضرابها، رنگ ها و قطعات ضربی كه توسط نوازندگان در دستگاهها و آوازها اجرا می شود. -4- تمرینات مداوم و تعلیم گرفتن از استاد آواز با صلاحیت و آشنا با اصول آواز .

برای مثال در تصنیف خزان عشق ( اجرای بدیع زاده) در بیت«تا كی بی تو بود/ از غم خون دل من»كه با اجرای این تحریر بصورت « تاهاها كه هِه هِی بی هی هی تو بود/اَ هَه هَز غَه هَه هَم خو هو هون دل من» خوانده شده است. در كارهای اخیر شهرام ناظری هم تحریرهای ضربی به چشم می خورد.

7- فلكی

 در ساختار این تحریر آوازخوان سعی دارد چرخشهای ویژه ای را در پرده های مختلف با حالات مختلف، در تحریر و صدای خویش نمایان كند بدینصورت كه گردشها و روند ملودیك آن شبیه چرخ دوّاری است كه در گرداگرد آن، دنده هایی تعبیه شده و در هنگام گردش هر كدام از این دنده ها سبب تحریك نقطه ای شده و شكل تحریر را تنوع ببخشد.این نوع تحریر در آوازهای سبك اصفهان بیشتر به چشم می خورد.

تحریر فلكی را كُركُری(مرغی است با آواز خاص خود كه به مرغ مینا نیز شهرت دارد) و شاورك نیز می گویند.

8- مقطـّع


تحریرهایی كوتاه و بریده بریده كه غالبا" صداهایی با گستره ی كم ( معروف به دو دانگ ) با این نوع تحریر مناسبت دارند. عارف قزوینی در اجرای این تحریر مهارت داشته است.

9- هلهله


 در میان زنجیره ی تحریرهای متنوع و با رجوع به شیوه ی كار آوازخوانان قدیمی( اقبال آذر، سید احمد خان، قلی خان شاهی، علی خان نائب السلطنه و...) نوعی تحریر به چشم می خورد كه برای ساختار آن از ادوات تحریر نا مفهوم استفاده شده است، مانند : هارادای، هارالالا، هله له له، دادادادا، هِرله لِی و... كه در اجرای اینگونه تحریرها، آوازخوان بیشتر تحت تأثیر احساسات و روحیه ی درونی خویش قرار گرفته و سعی بر آن دارد كه تحریری را شكل دهد بدون اینكه به مفهوم كلمه بكار برده شده توجه داشته باشد.

10- خورده تحریر

 به تحریرهای تزئینی كه در آخر كلمات و جملات موسیقی برای اتمام ملودی بكار میرود، گفته می شود. این نوع تحریر را تمام آوازخوانان كم و بیش در آوازهای خود بكار برده اند.

ادوات تحریر:


1- حروف شش گانه مُصوّت ( اَ، اِ، اُ، آ، او، ای)كه توسط آوازخوان در ابتدای شروع هر تحریر ادا می شود و تحریر بر اساس این حركات به روند خود ادامه می دهد، بعنوان مثال تحریرهای: آهاهاها..، اُهُـ هُـ هُـ.. و...

2- كلماتی از قبیل: ای، امان، حبیب من، محبوب من، امیدمن، جانم و...كه آوازخوان با سلیقه و مناسبتهای ملودیك به شعر اضافه می نماید.لازم به ذكر است كه برای زیبایی هرچه بیشتر آواز، بهتر است از این كلمات استفاده نشود ویا بسیار كم استفاده شود.از جمله كسانی كه مخالف افزونهای شعری بود میتوان به استاد محمود كریمی اشاره كرد ولی در آوازهای اكثر آوازخوانان این كلمات به وفور دیده می شود.

نظریه هایی در رابطه با استفاده از كلمات فوق به هنگام اجرای تحریر:

- احساسی شدن آواز و درآمدن آواز از حالت خشكی

- در اكثر مواقع، حالت ملودی و نغمه با تمام شدن شعر به پایان نمی رسد و آوازخوان الزاما" به طرزی استادانه و بنا به سلیقه ی خود، با یكی از افزونهای شعری، ملودی خود را به پایان می رساند.

بخش نظرات

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی

تبلیغ

Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز

آمار

آمار مطالب آمار مطالب
کل مطالب کل مطالب : 318
کل نظرات کل نظرات : 3
آمار کاربران آمار کاربران
افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا تعداد اعضا : 0

آمار بازدیدآمار بازدید
بازدید امروز بازدید امروز : 7
بازدید دیروز بازدید دیروز : 8
ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 1
ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 1
آي پي امروز آي پي امروز : 2
آي پي ديروز آي پي ديروز : 6
بازدید هفته بازدید هفته : 15
بازدید ماه بازدید ماه : 132
بازدید سال بازدید سال : 488
بازدید کلی بازدید کلی : 5,511

اطلاعات شما اطلاعات شما
آی پی آی پی : 54.162.171.242
مرورگر مرورگر :
سیستم عامل سیستم عامل :
تاریخ امروز امروز : سه شنبه 30 مرداد 1397

ورود کاربران

نام کاربری :
رمز عبور :

» رمز عبور را فراموش کردم ؟

عضويت سريع

نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد